RT51

RT51

sunnuntai 12. tammikuuta 2014

Projektin alkuvaiheita, syksy 2009 - talvi 2010.

 11.08. 2009

Tänään kävin ostamassa kevytpeitteen ja vein sen tallille auton suojaksi. Siinä kun on vielä kaikki lasit paikoilllaan ja tallilla kuitenkin rälläkkä laulaa, suojaapahan mahdollisilta kipinöiltä.
Samalla kun kerran siellä olin, niin aloittelin sisustuksen purkamisen irroittamalla ovipahvit ja takaa sivupahvit. Uusiksihan ne menee muutenkin kuin pintaverhouksen osalta, rungot ovat kärsineet kosteudesta aika pahoin, ovat kupruilla ja toinen takapahvi oli jopa homeessa. :-(  Nooh, kovalevyähän saa kyllä kaupasta! Ovipahvien taustapuolelle käännetystä suojassa olleesta keinonahasta näki nyt hyvin sisustuksen alkuperäisen värin. Aika lailla on haalistunut ja kellastunut näkyviltä pinnoiltaan tuo punainen sävy.


17.08. 2009

Purin penkit ja lattiamatot. Ei paljastunut pahoja negatiivisia yllätyksiä, lattia näyttää ehjältä ja hitsaamattomalta. Jopa kaikki alkuperäiset äänieristysbitumit ovat tallella. Kumitulppien ympärillä näkyy ruostetta olevan, mutta tuskin hitsattavaksi asti.







25.09. 2009

Päivitykset eivät ole kulkeneet jäljessä vaan totuus on se, että tälle projektille ei ole vain löytynyt aikaa. Rauhassa on saanut Corona maata pressun alla.
Eilen kuitenkin sen verran rauhaa häiritsin, että kävin tallilla noutamassa penkit ja oviverhoilut kyytiin, tarkoituksena toimittaa ne ensi viikolla verhoiltavaksi. Matot jäivät vielä sinne, täytyy ne hakea vielä alkuviikosta.
10.01. 2010


Hiljaista on ollut blogin päivityksien suhteen, mutta hiljaista on ollut tallillakin. Loka-joulukuussa talli-iltoja ei tainnut kertyä yhteensä kuin vajaa kymmenen.
Lokakuun alussa tosiaankin sain vietyä sisustuksen verhoiltavaksi. Paikaksi valikoitui TEAK eli Teuvan Aikuiskoulutuskeskus. Sinne jäivät etu- ja takaistuimet, ovipahvit ja matot. Valmistuvat kun valmistuvat, ohjeistin että kiirettä ei ole kunhan tulee hyvä työnjälki. Aloittivat homman oikeanlaisten materiaalien etsinnällä.

Loppusyksyn iltoina jatkoin korin purkutyötä. Sivulasit pois edestä ja takaa, koristelistoitusta irti yms. Tyhjät ovet näyttivät tältä, melko hyvät siis yli 40-vuotiaksi japanilaisoviksi, muutaman vuoden ikäisisissä Fordeissa näkee pahempia... 



Tammikuun toisen viikonlopun varasin kokonaan projektin edistämiselle ja sainkin purkutyöt melko pitkälle. Aloitin irroittamalla etulokasuojat. Ne olivat hyvässä kunnossa, auton huoltovihkon mukaan ne onkin kerran uusittu, vuonna 1981.

Ilmeisesti uusien lokasuojien vaihdon yhteydessä on samalla hitsattu ruostevauriot konehuoneen sivujen yläpäistä molemmin puolin. Suhteellisen asiallisestihan nuo on tehty, mutta voi olla että tulee tehtyä uusiksi? Etenkin jos varaosa-autossa on samat kohdat vielä ehjänä kuten muistelisin.

Nyt Corona on siinä tilassa, että kun tuulilasi ja takalasi saadaan irti on kaikki korista purettu akseleita lukuunottamatta. Ja ne tullaan irroittamaan vasta kun kori on saatu pukkiin kiinni.



Tokihan sitä hitsaustyön tarvettakin paljastuu lisää purkamisen edistyessä, kuten kuvista näkyy:



Lisää löytyy aivan varmasti kunhan saan lattioita peittävät bitumimatot hakattua irti... Ainakin kynnyskoteloiden reunoista joutunee myös lattiaakin paikkaamaan.


12.01. 2010
Nyt on tuulilasi ja takalasi ehjänä irti. Uuden tuulilasin etsintä kuitenkin edessä (voi olla vaikeaa..)  sillä lasissa on kaksi kiveniskua, ns. "häränsilmää". Kiitos hyvästä "pellinsuikalevinkistä" Tompalle, se helpotti  irroituspuuhassa, sekä Empulle avusta tallilla.

21.01. 2010
Seuraavana oli vuorossa bitumieristemattojen irroitus lattioista. Ennen aloitusta kuitenkin tein mallikaavat matoista uusien asennusta silmälläpitäen.
Esiin vasaraa, talttaa, ruuvimeisseliä, teräslastaa ym. Hetki puuhastelua ja näkymä oli tämä:





27.01. 2010
Talli-ilta takana. Nyt on kaikki bitumieristeet lattiasta hakattu irti. Tulevana lauantaina siivoustalkoot tallilla ja autopaikkojen järjestelyä. Tuolloin on myös tarkoitus roudata "grillitelineet" tallille, jotta saan Coronan nostettua niiden varaan.

Niin, ja Teuvalta saapui yllättäen informaatiota, että Coronan sisustuksen verhoilutyöt ovat valmistuneet! :D

31.01. 2010
Talli on nyt saatu siistiksi! Ja korigrilli odottaa valmiina Coronan sille kiinnittämistä. Kiitokset grillin lainasta saa "Jäpälä Racing"  ja kuljetusavusta Mikko :) Tukeva ja toimiva laite, olen siinä jo yhden auton (MR Celica TA22) tehnyt. Siivoustyön lomassa tuli myös irroitettua autossa vielä kiinni ollut kattoverhous, se lähtee postissa Teuvalle. Tekevät mallin mukaan uuden.


10.02.2010
Viimein on sitten saatu Corona grilliin pyörimään. Ensin nostin takapään perinteisesti akselipukkien varaan ja irrotin taka-akselin. Tämä syystä että grillin takakiinnitys saataisiin lehtijousien perimmäisiin kiinnityssilmukoihin.



Taka-akselissa on erikoinen piirre, alumiiniset jarrurummut. Harvinaista vai peräti ainutlaatuista Toyotan mallistossa?




Tänään sitten oli aika rakennella kiinnitystarpeet ja nostaa Coronan koppa grilliin. Nyt on hyvä irroittaa etuakselisto, käännellä alusta esiin ja aloitella hitasustöiden valmistelut mukavalla urakalla: alustamassat irti...


17.02 2010
Tällä viikolla on saatu etuakselisto irti ja aloitettu massan kaapiminen alustasta. Kuiva massa irtoaakin varsin hyvin ja ruosteen ohella löytyy ihan tervettäkin peltiä.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti